Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Vraag hieronder uw vrijblijvende offerte aan. Wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Van Overbeeke groeit op in een gezin dat zich voortsleept in bittere armoede. Zijn jeugd is dan ook niet met gemak zorgeloos en gelukkig te noemen. Zijn ouders zijn gescheiden in de periode dat Michel geboren wordt en zijn vader zal drie keer hertrouwen. Zijn moeder zal hij pas op zijn veertiende ontmoeten.
Zes jaar na zijn geboorte komt het gezin (met stiefmoeder Popje) terecht in het centrum van Haarlem, waar zijn vader op de zolderverdieping een vertrekje als bijverdienste verhuurt aan een tekenclub voor amateurs : 'De Vrije Kunstkring'. Hier komt de basis te liggen voor de verdere loopbaan van Michel als kunstenaar. Als hij wordt betrapt door zijn vader terwijl hij gluurt naar het naaktmodel van de Kunstkring straft zijn vader hem door hem verplicht deel te laten nemen aan de tekenbijeenkomsten. Met clublid Otto van der Peet als inspiratiebron is de kiem voor zijn kunstenaarschap gezaaid!
Na een weinig succesvolle periode op het Haarlems Lyceum krijgt hij voor elkaar dat hij van zijn vader mag gaan studeren aan de Grafische School Amsterdam. Hij slaagt 'Cum-Laude' voor het toelatingsexamen en voelt zich er als een vis in het water. Ook al is het geen Academie maar meer een schoolse opleiding. Later zal hij daarover zeggen dat hij blij is dat hij niet op de Academie terecht gekomen is. Nu heeft hij sneller de kans gekregen een eigen gezicht in zijn beeldende kunst te krijgen. Met een eigen vormtaal die een ontwikkeling doormaakte parallel aan zijn geestelijke ervaringen.
Op zijn negentiende studeert van Overbeeke als beste leerling van zijn jaar af, zeven maanden na het overlijden van zijn vader en in het jaar dat zijn zoon Manuel geboren wordt.
Het is bikkelen de eerste jaren en met baantjes en giften houdt het jonge gezin van Overbeeke zich in leven. Op voorspraak van de toenmalige directeur moderne kunst van het Frans Halsmuseum komt hij als 23-jarige in de Beeldende Kunst Regeling (BKR) en heeft hij vanaf dan de vrijheid om zich op het kunstenaarssschap toe te leggen. Na drie jaar kan hij de BKR alweer vaarwel zeggen. Hij verkoopt een tentoonstelling in Amsterdam geheel uit en dat levert hem vijfduizend gulden op. Een formidabel bedrag voor 1969! De toekomst lacht hem toe!
Er breekt een succesvolle periode aan voor van Overbeeke. Het werk verkoopt zeer goed en zijn vrouw Christhilde neemt de zakelijke kant van het kunstenaarsschap voor haar rekening. Dat brengt met zich mee dat de twee voortdurend bij elkaar zijn, en dat begint te wringen. Na vijftien jaar huwelijk gaan zij uit elkaar.
Michel trekt naar India en verdiept zich daar in de filosofie, yoga-cultuur en religie. Hij heeft altijd religieuze symbolen verwerkt in zijn kunst en zal dat niet meer loslaten. Alle godsdiensten krijgen op een eigen manier een plaats in zijn werk. Daarnaast krijgt ook de erotiek een belangrijke plaats. Niet om te provoceren, maar om zijn gevoelens te laten herkennen. In zijn werk strijden de symbolen van de vrouw, erotiek en religie om hun eigen plaats in zijn uitdrukkingswereld.
Van Overbeeke: "Erotiek blijft in de publieke opinie iets moeilijks. Van binnen heeft iedereen er alles mee, maar van buiten mag niemand iets merken. Voor mij is het belangrijk".
De erkenning is gekomen en ook internationaal wordt zijn werk getoond op tentoonstellingen en exposities over de hele wereld: Brussel, Tokio, Kopenhagen, Parijs, Buffalo, Luxemburg, Ljubljana.
In de laatste jaren heeft van Overbeeke zijn kunstenaarsschap ook verder ontwikkelt en is zich meer en meer (succesvol) gaan bezighouden met glaskunst.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe werken en activiteiten