Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Vraag hieronder uw vrijblijvende offerte aan. Wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
HARALD VLUGT IN BEELD
Direct na het voltooien van zijn kunstopleiding in Amsterdam in 1981 was Vlugt een van de organisatoren van de alternatieve galerie Aorta in het oude NRC-gebouw in de binnenstad van Amsterdam. 2-3 jaar vormde Vlugt met Aldert Mantje een kunstenaars duo. Vanaf 1983 maakten ze beiden de overstap naar het "officiële" circuit en traden toe tot de succesvolle en avant-gardistische Galerie The Livingroom in Amsterdam. In 1987 exposeerde het duo ter afsluiting van hun samenwerking met een groot museum-overzicht "Gute Kameraden" in alle zalen van het toenmalige Museum Fodor in Amsterdam.
In 1985 ontving Vlugt een reisbeurs voor NYC alwaar hij een half jaar woonde en werkte en exposeerde o.a. bij Gallery Germans van Eck op West Broadway 420. In 1986 verlaat Vlugt de galerie The Livingroom en exposeert nu bij Galerie Nikki Diana Marquardt in Parijs. In 1987 exposeert Vlugt in Montreal in de expositie "Out of Holland" in het nr. 1 museum in Canada; Muse d'Art Contemporain in Montreal . Ook had hij een grote soloshow in het Centre d'Art Plastique in Noord-Lyon, F. In 1988 toonde hij sculpturen op de tentoonstelling "La Giovane Scultura Olandese" als onderdeel van de Bienale van Venetië , iets wat direct meer mogelijkheden gaf qua samenwerkings-verbanden met internationale musea en galerieën .
In de jaren daarna tot nu exposeert Vlugt veelvuldig in internationale musea en galeries , woont en werkt langere tijd in o.a. Sao Paulo, NYC., Cairo, Oranjestad, Auckland, Trinidad en Parijs. In 1994 won hij de eerste prijs van de Nationale Grafiekprijs en won hij de 4e Belgische Grafische Industrieprijs en zat bij de wereldselectie van 20 kunstenaars voor de prestigieuze Senefelder Preis , Dusseldorf, D. In 1994 vindt ook zijn grote solo-expositie "Senses of reality " plaats in het hele Stedelijk Museum Schiedam . Later reist deze expositie door naar twee Parijse musea.
Van 1995-2002 deed Vlugt een grote opdracht in de Watergraafsmeer op de locatie van het voormalige Ajax-voetbalstadion, waaronder de Middenstip. Dit project deed hij deels samen met Schots beeldhouwer David Mach. In totaal maakten ze 18 verschillende keramische kunstwerken waarvan drie van 36 meter hoog.
In 2002 was Vlugt gasthoogleraar Beeldhouwen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, B . Vanaf 2003 werkt Vlugt veel voor het NRC Handelsblad waarvoor hij beeld maakte bij polemische verhalen gebruikmakend van zijn miljoen images tellende analoge beeldende archief.
Vanaf 2003 werkt Vlugt ook aan 2- en 3-dimensionale kunstwerken voor de drie grootste cruiseschip-maatschappijen . Voor de Queen Mary 2 ( Carnaval Cruises ) maakte hij 6 kunstwerken, waaronder het majestueuze grote theatergordijn voor het grootste theater op het schip. Voor de Freedom of the Seas( Royal Caribbean ) het grootste cruiseschip ter wereld maakte Vlugt o.a. 3 grote sculpturale kroonluchters voor de hoofd-esplanade op het schip. Voor de "Nieuw Amsterdam " ( Holland Amerika Lijn ) maakte hij in 2009 het meest prominente kunstwerk op het schip. De collage "Nieuw Amsterdam " is een 2 bij 7 meter grote handmatige ingeschilderde collage waarbij Vlugt speelt met het beeld van het huidige New Yorkse skyline gezien vanuit New Jersey. De contour van de honderden gebouwen van Manhattan is identiek aan vandaag, alleen zijn de honderden gebouwen samengesteld en opgebouwd uit duizenden afbeeldingen van 17e en 18e-eeuwse kasten en meubels. De kasten dienen als metafoor voor alle nationaliteiten die toen maar ook nu neerstrijken op Manhattan . Op de voorgrond, in de Hudsonriver, zien we een "zeeslag" van ruim 400 verschillende schepen uit alle werelddelen en tijden .Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe werken en activiteiten